استارتاپ (Startup) به چه معناست؟

برای پاسخ به سوال استارتاپ (Startup) چیست منابع مختلفی را میتوان مورد بررسی و تحقیق قرار داد. اولین منبع برای تعریف استارتاپ (startup) دانشنامه ویکی پدیا است. پس از بررسی این منبع به سراغ کتاب the lean startup نوشته اریک رایس (eric ries) خواهیم رفت و بعد از آن به سایت رسمی استیوبلنک (steve blank) به آدرس steveblank.com خواهیم رفت و در انتها تلاش می کنیم تا تعاریف گرداوری شده را بصورت یک تعریف واحد ، ساده و کاربردی ارائه دهیم.

دلیلی که این سه منبع را برای تعریف استارتاپ (Startup) انتخاب کردیم، این بود که بتوانیم سوال استارتاپ (startup) چیست را از سه دیدگاه عمومی ، وبلاگ محور و متخصص محور پاسخ بدهیم. منظور این است که در ویکی پدیا تعاریف بصورت خام و عام ارائه میشوند و هدف تعاریف در ویکی پدیا دادن یک ایده کلی از موضوع به مخاطبی است که از موضوع مد نظر اطلاعی ندارد. در کتاب the lean startup ما با دیدگاه یک وبلاگ نویس روبرو هستیم، نگاهی که تعاریف و اصول اولیه را کنار گذاشته و با توجه به استارتاپ های موفق واژه استارتاپ را تعریف می کند. هدف اریک رایس از تعریف استارتاپ نشان دادن راهکار به کلیه استارتاپ ها برای پیمودن مسیر پیشرفت است. در آخر استیو بلنک یک تعریف تخصصی از استارتاپ را ارائه میدهد که میتوان برای مطالعات تحقیقی بر روی استارتاپ ها از این تعریف استفاده کرد. در این مقاله به سایت ها و کتاب های دیگر نیز نگاهی گذرا خواهیم انداخت تا بتوانیم دید روشنی از استارتاپ را ارائه دهیم.

تعریف استارتاپ در ویکی پدیا

ویکی پدیا استارتاپ را بصورت شرکت های استارتاپ تعریف می کند. شرکت های استارتاپ از نگاه این دانشنامه به شرکت ها و سرمایه گذارانی اتلاق میشود که کسب و کاری را در نتیجه کارآفرینی به تازگی شروع کرده اند. این کسب و کار بر پایه تولید و یا راه حل خلاقانه ای است که راه حل های جدید برای مشکلات ارائه میدهد. استارتاپ ها معمولا شرکت هایی هستند که برای ایجاد مدل های قابل توسعه کسب و کار ایجاد شده اند.

میزان ریسک سرمایه در استارتاپ ها بالاست ولی شرکت هایی که در این راه موفق شوند ، عموما شرکت های بزرگی میشوند.

سیر تکامل استارتاپ

یک استارتاپ میتواند از هر شکل و اندازه ای شروع به کار کند، بطور معمول استارتاپ ها در هنگام شروع ریسک بالای داشته و سود بالایی نیز دارند. استارتاپ ها قابلیت توسعه و رشد بسیار سریعی دارند. بطوریکه یک استارتاپ براحتی میتواند با یک شرکت قدیمی رقابت کند. سیر تکامل استارتاپ به این صورت ترسیم میشود:

مرحله اول تشکیل استارتاپ: این مرحله دارای سه فاز

  1. ماموریت یا هدف
  2. چشم انداز محصول یا خدمات در آینده
  3. استراتژی رسیدن به این چشم انداز است.

مرحله دوم اعتبار سنجی استارتاپ است : این مرحله از استارتاپ هدف کتاب the lean startup نوشته اریک رایس است. در این مرحله ما با استارتاپ های تازه تاسیس روبررو هستیم.

مرحله سوم ، مرحله رشد استارتاپ ها است : در این مرحله استارتاپ ها با تکیه بر ویژگی های منحصر به فرد خود، رقبای خود را پشت سر گذاشته و به سمت موفقیتی سریع و چشم گیر حرکت می کنند. این مرحله از استارتاپ را مرحله توسعه و رشد استارتاپ میخوانند. اصولا تمام استارتاپ ها بصورت بلقوه توان رسیدن به این مرحله را دارند. ولی در عمل فقط تعداد انگشت شماری از استارتاپ ها به این مرحله میرسند.

اگر بخواهیم دیدگاه ویکی پدیا را بصورت خلاصه بیان کنیم باید بگوییم :

شرکت های استارتاپ شرکت های نوپایی هستند که ایده و یا کالایی نو را میخواهند وارد بازار کنند. این شرکت ها معمولا به حمایت نیاز دارند و ریسک سرمایه گذاری در آنها بالا و نرخ بازگشت سرمایه نیز به همان میزان بسیار بالا است.

 

استارتاپ چیست

تعریف استارتاپ از دیدگاه اریک رایس (eric ries) :

همانطور که گفتیم اریک رایس بخشی از استارتاپ ها که در آن استارتاپ از حد یک ایده گذشته و رسما فعالیت خود را آغاز کرده تا قبل از شروع مرحله توسعه قرار دارند را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

طبیعتا امکان نگاشتن کل متن کتاب the lean startup در این مقاله ممکن نیست و از حوصله خواننده هم خارج است و برای نیل به هدف این مقاله نیز نیازی به این کار نمی باشد. بجای اینکار نگاهی به وبلاگ این نویسنده و خلاصه ای که خود نویسنده از کتاب منتشر کرده خواهیم انداخت. در وبلاگ اریک رایس آمده است که :

استارتاپ های نوپا: حرکتی است که شیوه تولید و ارائه محصولات را متحول می کند.

مزایایی استارتاپ های نوپا:

  1. خلاقیت بیشتر
  2. عدم هدر دادن زمان مردم (مخاطبان کالا و خدمات شرکت)
  3. کسب موفقیت های بیشتر

استارتاپ نوپا، یک تجارت ضعیف نیست ، بلکه تجارتی است که در آن منابع کمتر به هدر میرود و کارهای بزرگ در آن انجام میشود.

استارتاپ نوپا صرفا در باره ایجاد یک تجارت کارآفرینانه موفق نیست. بلکه در باره این است که از تجارت های کارافرینانه موفق بیاموزیم که چگونه موفق شویم.

در وبسایت رسمی اریک رایس استارتاپ های زیر بعنوان استارتاپ های نوپای موفق معرفی شدند.

  1. Dropbox : این شرکت تولید کننده یک نرم افزار اشتراک گذاری فایل است، از ویژگی های نرم افزار دراپ باکس میتوان یک پارچگی و سادگی برای استفاده عموم را نام برد.
  2. Wealthfront : سیستمی برای دسترسی به مدیران سرمایه گذار طراحی کرده است.
  3. Grockit: در سال 2007 بنیان ایده یادگیری از اجتماع و بخصوص تست های SAT و LSAT که تست های تئوری آموزش های اجتماعی میباشند بود.
  4. Aardvark: یک کمپانی که زیر مجموعه گوگل است و برای جستجو در شبکه های اجتماعی پایه گذاری شده است.

همانطور که از نام های معرفی شده از این لیست مشخص است، برای انتخاب استارتاپ ها صرفا محبوبیت آنها در بین مخاطبان عام مد نظر بوده و مثال دراپ باکس را بجای کمپانی باکس معرفی کرده است.

اگر بخواهیم دیدگاه اریک رایس را از استارتاپ بطور خلاصه بیان کنیم. باید بگویم که از نظر اریک رایس استارتاپ عبارت است از:

شرکت هایی که با هزینه های کمتر کارهایی را نو آورانه و خلاقانه بزرگتری انجام میدهند و از محبوبیت فراوانی در بین مخاطبان برخودارند و این امر موجب توسعه سریع استارتاپ ها به انواع دیگر تجارت می شود.

تعریف استارتاپ از دیدگاه استیوبلنک (steve blank):

استیو بلنک که در بیش از هشت شرکت برجسته در سلیکون ولی فعالیت داشته و بازنشسته شده است، را بعنوان آخرین فرد برای ابراز نظر در خصوص تعریف استارتاپ (startup) در نظر گرفتیم زیرا او هنگامی که در نیویورک شرکت های استارتاپ ناگهان شروع به ایجاد و بزرگ شدن کردند، در قلب ماجرا بود و خود نیز همراه با شرکت های بزرگی مسیر استارتاپ را از ابتدا تا انتهای موفقیت طی کرده است.

استیو بلنک در تعریف استارتاپ این جمله از چرچیل را نقل می کند:

موفقیت شامل حرکت از شکستی به شکست دیگر بدون از دست دادن شور و شوق است.

یک استارتاپ یک سازمان است که برای یافتن روش های موفقیت در تجارت قابل اتکا و قابل تکرار و دستیابی به تجارت توسعه پذیر تلاش می کند.

مدل تجارت چیست؟

یک مدل تجاری توصیف نحوه تشکیل تجارت ، بازخورد و گرداوری مقادیر بدست آمده از تجارت است. یا بقول انگلیسی ها مدل تجاری روشی است که کمپانی شما صاحب ثروت میشود.

مدل تجاری و تاثیر آن بر استارتاپ ها

  1. یک چشم انداز از محصول همراه با ویژگی های آن ایجاد می کند.
  2. مدل تجاری به استارتاپ ها برای تعیین و شناخت مشتری و کابران محصولات کمک خواهد کرد.
  3. تفاوت استارتاپ با کسب و کارهای کوچک
  4. نحوه تفکر و برنامه ریزی برای رشد
  5. نحوه ارتباط با منابع مالی
  6. برنامه ریزی برای پایان و یا استراتژی های خروج

چه کسانی میتوانند یک استارتاپ را مدیریت کنند

برای مدیریت و راه اندازی یک استارتاپ سوالات زیر را پاسخ دهید:

  1. آیا میتوانید در شرایط سخت کارکنید و منتظر لحظه موفقیت بمانید؟
  2. ایا کالا و خدمات شما مشتریان وسیع دارد؟
  3. ایا مایل به دریافت کمک و راهنمایی از متخصصان هستنید؟
  4. آیا خلاق و نو آور هستید؟

استارتاپ (Startup) به زبان ساده

همانطور که در ابتدای مقاله وعده داده بودیم اکنون که به بررسی نظریات مختلف در باره استارتاپ پرداختیم، یک تعریف ساده و کاربرد برای استارتاپ ها ارائه خواهیم داد.

استارتاپ به زبان ساده شرکت و یا سازمان و یا سرمایه گذاری است که یک ایده یا کالایی دارد که خلاقیت و نوآوری در آن وجود دارد، استارت آپ با تکیه بر کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت محصول نهایی، باعث گسترش بازارهای خود بشکل وسیع میگردد. با توجه به این که استارتاپ ها بنگاه ههای تازه تاسیس میباشند احتمال شکست و ریسک سرمایه گذاری در آنها بالا است و از طرفی هم با توجه به ایده های خلاقانه در استارتاپ ها و وجود شیوه های کاهش هزینه، در صورت موفقیت سودآوری چشم گیری دارند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *