معرفی روش های مختلف بازاریابی

بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از دیدگاه تخصصی

در این مقاله میخواهیم تعریف بازاریابی را از دیدگاه متخصصین بازاریابی بررسی کنیم و به این روش به سوال بازاریابی چیست جواب دهیم.

تعریف های متفاوت بازاریابی و مارکتینگ از نظر متخصصین این امر، چنان متفاوت است که بیم آن میرود که پس از پایان این مقاله پاسخ روشنی به سوال بازاریابی چیست نداده باشیم. هدف اصلی ما این است که علاوه بر ارائه تعریفی ساده، قابل فهم و کاربردی از بازاریابی، جهت پاسخ به سوال بازاریابی چیست. تلاش کنیم با گرداوری نظر متخصصین مارکتینگ از معنا و مفهوم بازاریابی یک تعریف کلی از مجموع نظریات این متخصصین را هم ارائه داده و این دو تعریف را تا حد ممکن به هم نزدیک کنیم.

بازاریابی چیست تعریف مارکتینگ از دیدگاه متخصص

 

بازاریابی چیست؟ تعریف مارکتینگ از دیدگاه تخصصی

وقتی که بخواهیم سوال بازاریابی چیست را از دیدگاه یک متخصص مارکتینگ بیان کنیم اولین سوالی که با آن مواجه میشویم، تعریف متخصص مارکتینگ است. آیا یک بازاریاب موفق میتواند بعنوان یک متخصص مارکتینگ در زمینه تعریف بازاریابی صاحب نظر باشد و یا تعریف بازاریابی نیاز به یک امر آکادمیک است. بجای پاسخ به سوال متخصص مارکتینگ کیست. پس از گرداوری نظر کسانی که خود را در امر بازاریابی صاحب نظر میدانستند، تلاش خواهیم کرد تا تعریفی یکپارچه از بازاریابی بدهیم که تمام نظریات مختلف بازاریابی را در نظر بگیرد.

یکی از عواملی که منجر پیدایش تعاریف مختلف برای بازاریابی شده این موضوع است که برخی از فعالان سطح بالا، در حوزه بازاریابی، تعاریفی از بازاریابی ارائه داده اند که بسیار کلی بوده و مواردی غیر از بازاریابی را هم شامل میشود. خیلی از ما در تعریف بازاریابی این جمله را شنیده ایم که از کسانی که به دنبال شغل مناسب درحال جستجو هستند، تا شرکت ها و کارخانه های بزرگ همگی بازاریابانی برای تولیدات خود هستند. آیا میتوان این مثال را نقض کرد و آنرا خطا دانست. آیا با صحیح دانستن این مثال، گستره بازاریابی از آنچه که بتوان در چهارچوب یک علم بررسی و مطالعه کرد فراتر نمی رود؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

تعریف بازاریابی در سایت آما

طبق تعریفی که سایت آما (https://www.ama.org) ارائه کرده است، بازاریابی فعالیتی است که مجموعه ای از موسسات و راهبردهای این موسسات برای ایجاد ارتباط ، تبادل و تعامل جهت ارائه پیشنهاداتی که برای مشتریان ، خریداران،شرکاء و در نهایت برای کل جامعه مفید باشد، را شامل میشود.

همانطور که در مفهموم این تعریف از بازاریابی مشخص است، بازاریابی از دید سازمان بازاریابی آمریکا به معنی کلیه فعالیت های یک سازمان برای تعامل برد برد با مخاطبان خود است. این تعریف هر چند ساده، در بسیاری از مواقع به اجرا گذاشته نمیشود. کارفرمایانی در سرتاسر دنیا یافت میشوند که بخواهند برای سود بیشتر به مخاطب و مصرف کننده کالای خود ضرر برسانند. وقوع این امر در کشورهای توسعه یافته سختتر شده است.

آیا از تعریف بالا میتوان نتیجه گرفت که حتی اگر کالا و خدماتی در کار نباشد، بازهم بازاریابی ممکن است. خیر چنین نتیجه گیری از تعریف بالا غلط است. زیراکه هنگام تعامل میان دو شخص و یا چند گروه از افراد، هدف اصلی داد و ستد کالا و یا خدماتی فی مابین است. حتی در مواردی که ظاهر امر این قضیه را نشان نمی دهد، اگر به عمق مسئله نگاه کنید، خواهید دید که مسئله داد و ستد کالا و یا خدمات فی مابین دو طرف مزاکره و یا حتی منازعه میباشد.

تبلیغات درون متنی/

اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت   طراحی سایت فروشگاهی  و  طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.

تبلیغات درون متنی

مطالعات بازاریابی

موسسه تحقیقات بازاریابی آمریکا آخرین بار در سال 2004 تعریفی از مطالعات بازاریابی ارائه داده است. که خلاصه آن را بدین صورت میتوان بیان داشت:

تحقیقات بازاریابی تابعی است که مشتری ، مصرف کننده و عموم مردم را به بازاریاب متصل می کند. این تابع از طریق چرخه اطلاعات برای تعریف و توضیح مزیت ها و معایب بازار ایجاد میشود. نتیجه تحقیقات بازاریابی منجر به ایجاد، اصلاح و ارزیابی مجدد شیوه های بازاریابی میشود. برای رسیدن به این نتیجه باید کارایی بازار مورد بررسی قرار گیرد. که خود این بررسی به درک درست تر بازاریابی به عنوان یک فرایند کمک خواهد کرد. مطالعات بازاریابی اطلاعاتی را که برای ردگیری مشکلات بازار نیاز است را مشخص میکند. سپس متدی برای جمع آوری این اطلاعات طراحی می کند. و در آخر هم اطلاعات بدست آمده را پردازش و آنالیز میکند تا به نتیجه برسد.

با توجه به تعریف بالا از مطالعات بازاریابی میتوان گفت که علم بازاریابی در واقع علمی است که به روشهای تحلیل و بررسی و گرداوری داده های بازار و نحوه تعامل بازاریاب ها با این اطلاعات می پردازد.

تعریف بازاریابی از دیدگاه Julie Barile

قبل از ارائه تعریف از Julie Barile کمی با این شخص بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم نظر و تعریف او را بهتر مورد ارزیابی قرار دهیم. برای این منظور ترجیح دادیم بجای رفتن به صفحه لینکدین Julie Barile به سراغ سایت www.sophelle.com برویم که یک صفحه از سایت خود را به معرفی این شخص اختصاص داده است . در این سایت میخوانیم که :

Julie Barile : بیش از 15 سال سابقه فعالیت در فروشگاه اینترنتی و بازاریابی دیجیتال دارد که هر دو این تجارب در فضاهای پر کاربر و فوق العاده لوکس بوده است. از جمله شرکت هایی که Julie Barile در آنها مدیر تجارت الکترونیک و بازاریابی دیجیتال است میتوان به Avon, Lancôme, و Toys”R” اشاره کرد.

Julie Barile در تعریف بازاریابی چنین میگوید

بازاریابی به شکل سنتی آن عبارت است کلیه روش هایی که یک سازمان توسط آنها با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکند، مخاطبانش را با آن ها هدف قرار میدهد و در نهایت محصول و یا خدمات خود را به کمک روش های بازاریابی به فروش می رساند. Julie Barile در ادامه تعریف خود توضیح میدهد که با ورود اینترنت و بازاریابی ویدئویی امروز مخاطبان انتظارات بیشتری دارند و برای ترغیب افراد به خرید کالا و یا استفاده از خدمات، نیازمند صرف زمان و هزینه بیشتری است.

انواع بازاریابی و روش های مختلف بازاریابی کدام ها هستند؟

با مطالعه در انواع بازاریابی می توان دریافت که برخی از انواع معرفی شده در بازاریابی را میتوان در هم ادغام کرد و برخی را می توان به دو روش تقسیم کرد. بعنوان مثال مقاله های متعددی وجود دارد که هر کدام از شبکه های اجتماعی مانند توییتر ، فیس بوک و غیره را به عنوان یک روش بازاریابی معرفی کرده و شرح داده اند که می توان همه آنها را در یک دسته به عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی ادغام کرد. این مقاله به راهکارهای جدید برای بازاریابی و روشهایی که شرکت های معتبر از آن استفاده کرده اند می پردازد. شرکت های مختلف هر کدام روش های مختلفی برای بازاریابی دارند که میتوان به بررسی و تحلیل این روش ها پرداخت. مثلا شرکت اپل، تولید کننده محصولاتی مانند لپ تاپ ، موبایل و غیره برای تبلیغات محصولات خود، از ساخت تبلیغات تلویزیونی و چاپ بیلبورد های تبلیغاتی و تبلیغ در مجله ها استفاده کرده است. در همه این روش ها شرکت اپل به دنبال ایجاد نوعی حس وابستگی در مشتریانش می باشد.

انواع بازاریابی و روش های مختلف بازاریابی که امروز به کار می روند عبارتند از :

1- بازاریابی سببی (Cause Marketing)

این واژه به بازاریابی علّی، بازاریابی سببی و بازاریابی خیرخواهانه نیز ترجمه شده است. در این روش بازاریابی هدف بازاریاب یافتن موضوع یا علتی است که مشتری ها و شرکت تولید کننده هر دو به آن علت و یا موضوع اهمیت می دهند. استفاده از بازاریابی سببی نیازمند این است که بازاریاب از موضوعات مهم برای شرکت تولید کننده محصول مطلع باشد. اگر بخواهیم یک مثال از بازاریابی سببی بزنیم، میتوانیم شرکت تولید کفش Toms Shoes را بعنوان مثال ذکر کنیم. این شرکت بجای تبلیغ یک کفش بخرید و یک کفش بصورت رایگان هدیه بگیرید، شعار تبلیغاتی خود را به این صورت تهیه کرده است: با خرید هر کفش توسط مشتریان ما، یک نفر که توان خرید کفش ندارد صاحب کفش خواهد شد. شرکت پپسی در امارات متحده عربی برای کسب بازار اقدام عجیبی انجام داد. این شرکت با ایجاد بنگاهی به زنان سرپرست خانوار کمک کرد تا بتوانند خود را از نظر مالی مدیریت کنند. گام بعدی این شرکت این بود که به این زنان امکان داد که خودشان بعنوان آموزگار به زنان دیگری که شرایط مشابه آنها داشتند کمک کنند. این کار شرکت پپسی، در امارات چنان مورد استقبال قرارگرفت که اکنون بیشتر فروش این محصول در امارات نه بخاطر برتری کیفی محصول تولید شده نسب به رقبا و یا پایین تر بودن قیمت، نیست. بلکه مردم صرفا جهت گسترش فعالیت های پپسی در امارات محصولات این شرکت را تهیه می کنند.

 

انواع بازاریابی

 

2- بازاریابی محیطی (Close Range Marketing)

این واژه به بازاریابی در محدوده نزدیک، بازاریابی در محدوده های بسته نیز ترجمه شده است. در برخی منابع بازاریابی محیطی با حروف اختصاری crm معرفی شده است. که ما با توجه به اینکه حروف اختصاری crm در بازاریابی اغلب برای مخفف واژه Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری بکار می رود از استفاده از این اختصار برای بازاریابی محیطی خودداری کرده ایم. این روش بازاریابی بر ارتباط میان بازاریاب و مشتریان در محیط های کوچک و نزدیک پایه گذاری شده است و در این روش ارسال تبلیغات برای مشتری به روش هایی مانند ارسال از طریق بلوتوث و یا از طریق نرم افزارهای مبتنی بر وای فای مانند share it و غیره انجام می شود.

4- بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)

بیشتر شرکت ها امروزه تلاش دارند تا ارتباط بیشتری با مشتریان خود داشته باشد. برخلاف روش بازاریابی معاملاتی (transactional marketing) که تمام تمرکزش بر فروش محصولات است. در بازاریابی رابطه ای شرکت ها تلاش می کنند تا مخاطبان برندشان را دوست داشته باشند. این روش باعث شده است که مشتریان مبالغ بیشتری را برای این برند ها صرف کنند. برند Walgreens با افزایش راههای ارتباطی خود با مشتریانش میزان فروش خود را شش برابر کرده است. در بازاریابی رابطه ای شما باید از همه روش های فروش مانند فروش در شرکت، فروش در وب، فروش در موبایل و… بهره بگیرید.

5- بازاریابی معاملاتی (Transactional Marketing)

این روش بازاریابی همانطور که در بالا اشاره شد بر فروش تمرکز کامل دارد. روش بازاریابی معاملاتی در حراجی ها و خرده فروشی های بزرگ کاربرد زیادی دارد. در خرده فروشی های بزرگ شرکت ها با تعداد زیادی از مشتری روبرو هستند و برای افزایش میزان خرید این تعداد زیاد مشتری از روش های مانند کپن های خرید، تخفیفات و تبلیغات کالاها اقدام به افزایش فروش خود می کنند.

6- بازاریابی با عرضه محدود محصول (Scarcity Marketing)

برخی شرکت ها برای افزایش قیمت و فروش راحتتر محصولات خود، تعداد محصول عرضه شده در بازار را کنترل می کنند. به این ترتیب خریداران با سرعت بیشتری محصولات عرضه شده را خریداری می کنند و این در حالی است که غالبا محصولات این گونه شرکت ها از رقبا گرانتر نیز هست. در بازاریابی با عرضه محدود محصول، شرکت ها میتوانند محصولات خود را سریعتر و گرانتر بفروش برسانند. مثال : شرکت رویز رویز تولید کننده خودرو با این روش براحتی برند خود و برند چینی خود فانتوم را بفروش میرساند. مثال دیگر : برند ریبن تولید کننده عینک آفتابی زمانی ارزانترین برند موجود دربازار بود. ولی با فروش این برند به یک شرکت ایتالیایی میزان عرضه این محصول کاهش یافت و قیمت آن بشدت بالا رفت و این امر فروش این محصول را چنان افزایش داد که امروزه با عرضه محصول جدید از این برند، مخاطبان در صف های طولانی برای خرید صف می کشند.

7- بازاریابی دهان به دهان (Mouth Marketing)

در روش بازاریابی دهان به دهان، تبلیغ کالا بصورت حضوری صورت می گیرد. مشتریان اغلب مایل به گفتگو درباره برندهای مورد علاقه خود هستند. بیشتر مردم دوست دارند داستان خرید از برندهای معروف را برای هم نقل کنند. بازاریابی دهان به دهان اولین روشی است که طی آن یک فرد به تهیه یک محصول علاقه مند میشود. شرکت ها و بازاریابان امروزه میدانند که بازاریابی دهان به دهان به شرکت و برند آنان اعتبار خواهد داد.

 

بازاریابی دهان به دهان

تبلیغات میان متنی

سئو سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین  تبلیغات گوگل ادوردز  از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است.

تبلیغات میان متنی

8- بازاریابی دعوت به خرید (Call to Action (CTA) Marketing)

بازاریابی CTA را معمولا در وب تعریف می کنند و بیان میدارند که شما هنگام ترغیب مشتری و جلب نظر او به بازدید از یک کالا و یا مشاهده جزئیات آن باید یک راه برای دعوت به خرید نیز در سایت خود قرار دهید. یک نوشته بزرگ و یا یک دکمه با گرافیک جذاب که از مشتری میخواهد با کلیک روی آن کالا را بخرد. این روش برای اهدافی مانند عضویت برای دریافت مجله های تبلیغاتی نیز کاربرد دارد.

دعوت به خرید در بازاریابی سنتی

هنگامی که در بازاریابی سنتی فروشنده کالایی را که مشتری آن را پسندیده توضیح میدهد در انتها باید از مشتری بخواهد که کالا را تهیه کند. اگر دقت کرده باشید اکثر فروشندگان حرفه ای تبلیغات خود را با این جمله، که چرا کالا رو نمی خرید؟ به پایان میبرند. شما در جواب این سوال پاسخی خواهید داد. مانند اینکه، قیمتش برایم گران است و یا هنوز مطمئن نیستم کالا برای من واقعا مناسب باشد. به این ترتیب فروشنده دقیقا میداند که چگونه دیالوگ های خود را برای رفع این مشکل تنظیم کند. به این ترتیب شانس فروش افزایش خواهد یافت.

9- بازاریابی ویروسی (Viral marketing)

در این روش بازاریابی تلاش میشود تا با کمک تبلیغات پیش از عرضه یک محصول در بازار، مخاطب را برای خرید آن مشتاق کرد. در بازاریابی ویروسی یا بازاریابی وایرال تلاش بر گستردگی هر چه بیشتر تبلیغات است. برند های مشهور مانند سامسونگ برای این روش های تبلیغاتی گاهی هزینه پرداخت نمی کنند. علاقه مندان محصولات آنها در شبکه های اجتماعی بصورت رایگان تبلیغات آنان را دست به دست می کنند. این روش پخش شدن تبلیغات وایرال در شبکه های اجتماعی باعث شده است که به این نام خوانده شود. زیرا درست مانند یک ویروس در شبکه های اجتماعی منتشر میشود. یادمان باشد که استفاده از این شیوه تبلیغات برای شرکت ها و برندهای شناخته نشده هزینه های بالایی در پی دارد.

 

بازاریابی ویروسی

 

10- بازاریابی برحسب تنوع (Diversity Marketing)

این روش بازاریابی بر حسب تنوع جنسیت، ذائقه، فرهنگ و انتظارات بازاریابی و ارائه محصول را انجام می پذیرد. مثال: روش ارائه محصول خرما در عراق و فرانسه باهم متفاوت است و شرکتی که میخواد در این دو کشور محصول خرما ارائه بدهد باید نوع محصول ، روش بسته بندی و حتی نوع تبلیغ متفاوتی را برای هر کدام از این دو کشور در نظر بگیرد. مثلا برای فروش خرما در کشور عراق تازگی و شیرینی خرما در تبلیغات بسیار موثر خواهد بود. و در فرانسه عدم استفاده از مواد شیمیایی در پروش خرما و تست عدم وجود فوزاریوم در تبلیغ موثر واقع خواهد شد.

برنامه بازاریابی چیست؟

در این قسمت تلاش ما بر این است که از تعاریفی که در بالا ذکر شد برای تبیین یک تعریف ساده و کاربردی برای برنامه بازاریابی دست یابیم. مقاله های متعددی در تعریف برنامه بازاریابی موجود است که تعاریف مختلفی از برنامه بازاریابی ارائه داده اند. اما برای رسیدن به یک تعریف دقیق از یک برنامه بازاریابی، باید ببینیم که برنامه بازاریابی باید چه مشکلاتی را برطرف کند.

برنامه بازاریابی باید یک نقشه راه برای فعایت های بازاریایی شرکت ارائه دهد. که در طی آن میزان بازارهدف، پیشبینی میزان فروش، راهکارهای مقابله با رقبا را، به زبانی برای صاحبان شرکت شرح دهد. صاحبان شرکت انتظار دارند که با در دست داشتن یک برنامه بازاریابی دیگر نیازی به مشاوره بازاریابی نداشته باشند. ما میدانیم این امر غیر ممکن است ولی میتوان تا جای ممکن برنامه بازارابی را ساده تر نگاشت تا نیاز کمتری به توضیح روش های موجود در آن وجود داشته باشد. با این توصیف ها میتوان برنامه بازاریابی را بصورت خلاصه اینگونه تعریف کرد.

برنامه بازاریابی شامل کلیه راهکار های ما برای بازاریابی و تبلیغات ، موقعیت فعلی شرکت در بازار و نحوه و میزان پیشرفت در بازار و کسب سهم بیشتر از بازار و راههای دریافت نظرات و خواسته های مشتریان و تعیین استراتژی های شرکت برای پاسخ به این نیاز ها میباشد.

اهداف برنامه بازاریابی

برخی از صاحبان تجارت و شرکت ها برنامه بازاریابی را ایجاد و در گوشه ای قرار میدهند. برنامه بازاریابی نقشه راه تجارت برای رسیدن به اهداف خود میباشد. برنامه بازاریابی مرتبا برای اهدافی که از طریق اجرای آن بدست آمده است باید مورد بازبینی و بررسی قرار گیرد.

در تجارت های کوچک هدف برنامه بازاریابی اغلب با اهداف شرکت یکی است و در واقع برنامه بازاریابی نقش برنامه شرکت را بازی می کند. بازاریابی بخش مهمی از فعالیت های یک شرکت کوچک است. اما اگر نمیخواهید برنامه بازاریابی کل برنامه شرکت شما باشد. آنرا بعنوان بخش مهمی از برنامه کلی شرکت خود استفاده کنید.

مزایای برنامه بازاریابی

اهمیت بالای برنامه بازاریابی نمیتواند امری اشتباه باشد. بازاریابی برای عرضه محصولات و خدمات بسیار اهمیت دارد. بدون بازاریابی مشتریان و خریداران از وجود ما آگاه نشده و امکان خرید از ما از بین میرود. بدون خریدار فروشی وجود ندارد.

مزایای برنامه بازاریابی را میتوان بصورت زیر بیان کرد:

  • تشریح کامل بازار: بدون شناخت دقیق مشتری امکان فروش در بازار وجود ندارد.
  • کمک به ایجاد شعار تبلیغاتی موثر: بازاریابی درباره شناخت دقیق کالا ها و خدمات خود و شناخت نیازهایی است که این کالا ها و خدمات برطرف می کنند. شعارهای تبلیغاتی باید برای مخاطبان ما در بازار هدف نوشته شود.
  • تعیین تمرکز و میسر حرکت : با ایجاد نقشه بازاریابی، میتوانیم نحوه استفاده و میزان استفاده از هرکدام از روشهای بازاریابی، مانند: بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی را تبیین و بر اساس نتایج حاصله از هر کدام، نقشه بازاریابی خود را اصلاح و باز نویسی کنیم.

برنامه بازاریابی چگونه تدوین میشود؟

پیش از بحث در چگونگی تدوین برنامه بازرگانی باید یادآور شویم که برنامه بازایابی یک برنامه ایستا برای یک سال نیست، بلکه باید در طول سال مورد بازنگری و بروز رسانی قرار گیرد.

یک برنامه بازاریابی برای صنایع کوچک عناصر بسیاری را در بر میگیرد. این عناصر شامل رقبا، تقاضا برای محصول و خدمات ارائه شده و نقاط قوت و نقاط ضعف از دید بازار برای تجارت و رقبا میباشد.

یک برنامه بازاریابی یک ابزار برای رفع نیازهای بازاریابی شما است، که بصورت روزانه به شما برای رسیدن به بازار هدف و سود مد نظرتان کمک می کند. برای تهیه برنامه بازاریابی باید موارد زیر را بدانیم.

برای تدوین برنامه بازاریابی چه مواردی را باید مد نظر داشته باشیم

جزئیات تجارت خود ، وضعیت فعلی تجارت : کالا و محصولات شما چیست؟ برای افزایش تعداد مشتریان و جذب مشتری جدید چه کارهایی باید انجام دهید و در این راه با چه مشکلاتی مواجه هستید. برای سال آینده با چه مشکلاتی روبرو خواهید شد. مشکلاتی مانند عدم توان کار، تغییر قوانین تجارت و غیره؟

  1. بازار هدف شما را چه کسانی تشکیل میدهند؟ بیشترین اشخاصی که ممکن است کالا و یا خدمات شما را تهیه کنند چه کسانی هستند؟ پاسخ شما نمی تواند همه باشد. برای کمک به تعریف بازار هدف خود به این سوال پاسخ دهید: کالا و خدمات شما چگونه به مردم کمک می کند؟ پاسخ این سوال موجب میشود راحتتر به توانید به سوال چه کسی به این کالا و خدمات نیاز دارد پاسخ دهید. ممکن است چندین گروه مخاطب کالا و خدمات شما باشد. برای مثال اگر تجارت شما برای کاهش وزن به مردم کمک می کند. بازار هدف شما میتواند مادرهایی باشد که میخواهند کودکانشان وزن کم کنند و یا افراد چاقی باشند که نگران سلامتی خود هستند. شناختن بازار هدف میتواند برای ایجاد پیام تبلیغاتی به شما کمک کند.
  2. اهداف شما در طول زمان برنامه بازاریابی چیست؟ اهداف خود را کاملا مشخص کنید. مثلا تعداد افزایش ایمیل های خود به N عدد در ظرف یکسال. یافتن N عدد مشتری جدید. تعیین دقیق تعداد در تعین اهداف بسیار مهم است.
  3. کدام تاکتیک های بازاریابی را برای رسیدن به بازار و اهداف مورد استفاده قرار خواهید داد؟ شناخت بازار هدف به شما برای تعیین استراتژی های بازاریابی در بازار هدف کمک خواهد کرد.
  4. محل تجمع بازار شما کجاست؟ چگونه میتوان این بازار را برای محصولات خود بررسی کرد؟ برای مثال: اگر مخاطبین شما در بازار زمان زیادی را در فیس بوک صرف می کنند. شما میتوانید یک صفحه طرفداران در فیسبوک ایجاد کنید. شاید هم بخواهید تبلیغات فیسبوکی خریداری کنید. اگر کسب و کار شما در ارتباط مستقیم با تجارت های دیگر است. شاید بهترین کار نوشتن یک آگهی رپورتاژ در مجله های صنعتی برای کالا و خدماتتان است. تا با کمک آن بازار هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.
  5. هزینه بازاریابی چقدر است؟ آخرین موردی که برای تهیه یک نقشه بازاریابی باید برای آن اهمیت قائلی شویم هزینه های بازاریابی است. هزینه بازاریابی بسیار مهم است. همه ما برند هایی را میشناسیم که تبلیغات بسیار وسیعی را در ابتدای شروع کار خود انجام داده و ناگهان از صفحه روزگار محو شده اند. اغلب این شرکت ها در محاسبه میزان هزینه و نحوه تامین این هزینه با مشکل روبرو بوده اند. یک طرح بازاریابی، باید میزان هزینه های بازاریابی و نحوه تامین آن را مشخص کند.

برنامه بازاریابی چیست و چگونه تدوین میشود

در بالا بصورت کامل تعریف بازاریابی و چگونگی تدوین یک برنامه بازاریابی را شرح دادیم اگر بخواهیم بطور خلاصه برنامه بازاریابی و نحوه تدوین آن را بیان کنیم میتوانیم بگوییم:

تعیین کنید که چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند:

  1. مزیت های رقابتی کالا و خدمات خود نسبت به رقبا را بررسی کنید: اگر هدفتان از ایجاد کسب و کار کپی کردن یک کسب و کار موفق مانند دیجی کالا بوده است. باید بدانید که برای رسیدن به هدف خود باید راهکارهایی داشته باشید که شما را از رقیبتان جلو بیاندازد. به عبارتی باید مزیت رقابتی داشته باشید.
  2. مشتری خود را مشخص کنید: سطح سواد، سطح درآمد، سطح بازار در حال حاضر، این موارد را درباره مشتریان خود بدانید.
  3. رقبایی که در حال حاضر مشتریان شما را تحت تاثیر قرار میدهند بشناسید: تحلیل رقبا از مسائل مهم در نقشه بازاریابی است. باید بدانید نقاطی قوت و نقاط ضعف رقبایتان کجاست. شعار تبلیغاتی رقبایتان چیست و سیاستهای مشتری مداری رقبایتان چگونه است.
  4. مکان برند خود را مشخص کنید: در تجارت گاهی شما باید بین لوکس بودن و کاربردی بودن یکی را انتخاب کنید. ارزان بودن، یا گران بودن، جایگاه برند شما در کجای بازار است. آیا برند شما بین برند های لوکس قرار دارد و یا جزء برندهای با دوام و ارزان است.
  5. آنالیز موقیعت فعلی تجاری، مخاطبان، اهداف بازاریابی، استراتژی ها و تاکتیکهای بازاریابی، هزینه های بازاریابی: در آخرین گام باید آنالیز دقیقی از این موارد ارائه دهیم تا بتوایم در طول زمان موفق باشیم.

 

منابعی برای مطالعه درمورد طراحی سایت و سئو سایت

seowebmaster.blogsky.com

http://seo-webdesign.loxblog.com

https://seo-ir.persianblog.ir

http://webmaster.sitearia.ir

https://5da56521a0ad8.site123.me

https://seoweb.blog4ever.com

http://seo-webdesign.rozblog.com

http://seo1-ir.blogfa.com

https://seoweb.ucoz.net/blog

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *